Focusrite.hu
  • Termékek
    • Scarlett >
      • Solo GEN3
      • Solo Studio GEN3
      • 2i2 GEN3
      • 2i2 Studio GEN3
      • 4i4 GEN3
      • 8i6 GEN3
      • 18i8 GEN3
      • 18i20 GEN3
      • OctoPre
      • OctoPre Dynamic
    • Clarett + >
      • 2Pre
      • 4Pre
      • 8Pre
      • OctoPre
    • Vocaster >
      • One
      • Two
      • One Studio
      • Two Studio
    • iOS - iTrack
    • Clarett (Kifutott) >
      • 2Pre USB
      • 4Pre USB
      • 8Pre USB
  • Focusrite PRO
    • Focusrite RED megoldások >
      • RED 4PRE
      • RED 8PRE
      • RED 8Line
      • RED 16 Line
    • RedNet - Dante megoldások >
      • REDNet R1
      • REDNet A16R MK2
      • REDNet D16R MK2
    • ISA - analóg megoldások
  • Friss Hírek
    • A podcaster hangkártya
    • Teljessé vált a Clarett+ széria
    • Hitmaker Expansion 2021
    • Tanulás az elszigeteltségben
    • Kézikönyv
    • Focusrite Pro Tréning
    • Megérkezett a Clarett USB
    • Ingyen plug-in Red hez
    • Idén is Budapest Music Expo
    • Endorserek Magyarországon- Dj Kovary
    • Ingyenes Drawmer S73
    • garanciaidő hosszabbítás
    • Kozmix és a RedNet
    • Palya Bea lemezfelvétel Red Net-el
    • INDUL A ​FOCUSRITE CLARETT KAMPÁNY
    • RedNet tanfolyam 2015
    • Megvan az ISA One nyertese!
    • Fekete Leguán start
    • Hitmaker Expansion
  • tesztek
    • GEN3 teszt - Szoke Csaba
    • MP8R Teszt - Szőke Csaba
    • REDNET X2P Teszt Szőke Csabával bolondítva
    • Focusrite RED4Pre - Nóniusz Gábor szemével
    • Scarlett 18i20 GEN2 - Jablonkay
    • Scarlett Studio - Eckert
    • RED4 Pre - Jablonkay
    • ISA 430 - Noniusz
    • Clarett 8Pre - Pataki
  • Vásárlás
  • Szerviz
  • Kérdés?

Focusrite RED4 Pre
​Multiplatform megalománia

Picture
Talán ez az egyetlen olyan márkanév, ami a szakma minden generációjának ismerősen cseng. Vannak, akik a legendás keverőasztalok és ISA mikrofon előfokok, a FireWire, USB, Thunderbolt vagy Dante interfacek kapcsán hallottak a márkáról. 
 A cég, amelyet Rubert Neve alapított 1985-ben, most egy minden platformot átfogó eszközt dobott a piacra. Ez az új interface komplett megoldást jelenthet akár az otthoni, a fél és a professzionális stúdió környezetben, illetve a színpadi körülmények között egyaránt. 
A Hangszer Pláza-Tajti Music jóvoltából az elmúlt hetekben lehetőségem adódott kipróbálni ezt a csodálatos eszközt több DAW szoftverrel és munkaállomással is. Cikkemben szeretném megosztani veletek az ezzel kapcsolatos tapasztalataimat.
 Amint kicsomagoltam a Focusrite Red 4Pre-t és megláttam az előlapját, azonnal elvarázsolt. A csillogó vörös előlap, a három részes kijelző, a két nagy előlapi funkció gomb egy pillanat alatt levett a lábamról. Azonnal a kedvenc eszközeim egyikévé vált.
 Mint azt mindannyian tudjuk, a külső nem minden. A kifinomult esztétikai tulajdonságai mellett a technikai jellemzőit sem hagyhatjuk szó nélkül.
Nézzük meg közelebbről is az eszközt!
Picture
​Frontpanel és csatlakozói:
 
Az előlapon végignézve balról jobbra az alábbi csatlakozókat, kapcsolókat látjuk:
  • 2db nagy impedanciájú hangszer bejárat
  • 4db csatornabeállítás választó gomb (SELECT)
  • 2db végtelenített funkció gomb
  • 1db kivezérlésmérő opció gomb (METER)
  • 1db lehallgatásvezérlő opció gomb (MONITOR)
  • 2db fejhallgató választó opció gomb (HP1-2)
  • 1db bekapcsoló gomb
 
  Az eszközt két darab, nagy impedanciájú hangszerbejárattal látták el, amelyek az előlap bal oldalán találhatóak. Ez különösen hasznos abban az esetben, ha a feljátszás a lehallgató szobában történik. A gitár pickupjainak kijárata 6,3mm-es Jack aljzaton keresztül csatlakozik a hangszer erőfokba. Miután kiválasztottuk a számunkra megfelelő jelátvitelre szolgáló csatlakozási formát, kábeles kapcsolatot létesítünk a számítógép és a Red 4Pre között. Az A/D átalakítást az interface végzi.  A szükséges beállítások elvégzése után rögzítjük a nyers jelet a DAW softwareben. Természetesen ez bármilyen hangszer - legyen az elektromos hegedű, basszusgitár vagy akár elektroakusztikus gitár - esetén igaz lehet, amit vonalból szeretnénk felvenni.
Picture
Az előlapon négy csatorna választó gombot helyeztek el, amelyekkel az első kijelzőn az adott csatorna beállításait tudjuk testre szabni gyorsan és egyszerűen.  A négy közül bármely gomb a megnyomása esetén a gomb halvány pirosan világít, ezzel jelezve azt, hogy melyik csatornát konfiguráljuk éppen.
 Az első végtelenített funkciógomb megnyomásával egy csatorna beállítási menübe lépünk. A gomb tekerésével haladhatunk fel és le a lehetőségek között, ismételt  megnyomásával jóvá tudjuk hagyni a választásunkat.
 
  A bejáratok jelszíntjei választhatóak, az alábbi lehetőségeket kínálja fel nekünk a menü:
- mikrofon
- vonal
- hangszer
 
 Ezen kívül kapcsolhatunk fantom tápot, fázist fordíthatunk, aktiválhatjuk a mélyvágó szűrőt, a link opcióval a csatornákat párba tudjuk kötni, illetve bekapcsolhatjuk a RED Evolution előfokokon az AIR opciót.
 Túlvezérlés esetén az adott csatorna pirosra vált. Számos esetben ez a visszajelzés kifejezetten előnyös lehet számunkra, például amikor a középső kijelzőn az ADAT jelforrás bejáratait figyeljük és ezzel párhuzamosan az analóg bejáratokat is használjuk.
Picture

A híres RED előfok

Következzen egy kis történelem az előfokok kapcsán. 1985-ben Sir George Martin felkérte Rupert Nevet, hogy készítsen az AIR Studio számára bővítő modulokat a keverőasztalukhoz. Ennek eredményeként 1987-ben megszületett a legendás ISA110 (Input Signal Amplifier), ami egy transzformátoros mikrofon előfokot, 4 sávos hangszínszabályzót, magas és mélyvágót tartalmazott. Ez a modul annyira jól sikerült, hogy 1990-ben a Focusrite keverőasztalok meghatározó elemévé vált. Csak tíz ilyen mixer készült összesen. Hangzása a mai napig lenyűgöz mindenkit.

Erre alapozva készült a RED1 500 előfok - egyedi tekercselésű Lundahl LL1538 bemeneti, Carnhill Custom kimeneti transzformátor, Grayhill arany bevonatú military grade gain potméter- abból az indíttatásból, hogy a fiatalabb generáció számára is elérhető legyen a legendás Focusrite hangzás. Kis mérete miatt hordozható, ezért megoldást jelenthet színpadon, külső helyszíni felvételeknél és otthon is egyaránt.

A szakma legelismertebb hangmérnökei így nyilatkoztak róla: ez volt az az előfok, amire mindegy volt, hogy milyen mikrofont csatlakoztattunk, a legjobbat hozta ki belőle.

​A RED Evolution előfok digitálisan vezérelhető. Alap esetben nagyon részletes, kiegyenlített hangzással rendelkezik. Az AIR opció bekapcsolásával az előfok 2.1kΩ-ra vált át, és azt a hangkaraktert veszi fel, ami az AIR Studionak készült, és számos platinalemez sikerének az egyik alapköve. A meleg, vastag, életteli és részletgazdag szavakkal tudom jellemezni az előfokot.
Picture
​A középső kijelző a bejövő sávok bemeneti jelének monitorozására szolgál. Nagyon gyors mozgású, részletes műszerként működik, ezért az apró eltéréseket is észlelhetjük rajta a megszokott LED-es kivezérlésmérőkkel szemben.
 
 A METER gomb megnyomásával a jobboldali kijelzőn egy felugró menü tárul elénk, melyben a jobboldali funkció gomb tekerésével és megnyomásával kiválaszthatjuk, hogy melyik bejáratokat szeretnénk monitorozni. Ezek a lehetőségek azonnal meg is jelennek a középső kijelzőn.


Az alábbi opciók közül választhatunk:
- Analog bejáratok [1-8]
- SPDIF bejáratok [1-2]
- ADAT [1-8]
- ADAT [9-16]
- Hálózati bejárat [1-8]
- Hálózati bejárat [9-16]
- Hálózati bejárat [17-24]
- Hálózati bejárat [25-34]
- Hálózati bejárat [35-43]
- Hálózati bejárat [44-52]
- Hálózati bejárat [53-58]
 
  A MONITOR gomb megnyomásával a monitorkijáratunk hangerejét szabályozhatjuk, némíthatjuk és dimmelhetjük. Emellett információt kaphatunk a csatlakozási módról és a szinkronizációról.
  Ha egyszerre nyomjuk meg a METER és a MONITOR gombot, akkor megnyílik a GLOBAL menü a jobboldali kijelzőn:
- Host: Thunderbolt/ProTools (kizárólag ProTools HD rendszer esetén)
- Sync: Internal, WorldClock, ADAT[1-8], ADAT[9-16], S/PDIF, Dante,
LoopSync (csak akkor működik ha a ProTools a Host)
- Retain: Preamp(bekapcsoláskor minden csatornabeállítás visszaáll kivéve a fantom táp), Preamp +48(minden csatornabeállítás visszaáll, ezzel együtt a fantom táp is)
- Routing: Advanced Routing(jelvezetés a Dante Controller alkalmazás segítségével), Auto Routing
 
  A fejhallgató HP1 vagy HP2 gombok megnyomásával és a jobboldali funkció gomb segítségével a fejhallgató kijárataink hangerejét állíthatjuk egymástól függetlenül.
  Nem találkoztam eddig ehhez hasonló interfésszel, amit ilyen gyorsan és könnyedén az igényeimre szabhattam volna, vagy, ami a kijelzői segítségével ennyire részletesen látott volna el információval, mint ez, a Focusrite RED 4Pre!
Picture
​Backpanel és csatlakozói:
 
Az Interface hátlapján rengeteg csatlakozási pont helyezkedik el.
Balról jobbra haladva a következőket láthatjuk:
- Hálózati csatalkozó, külön adaptert nem igényel
- 2db Ethernet port a Dante összeköttetéshez
- WorldClock be/kijárat, BNC aljzat
- LoopSync be/kijárat, BNC aljzat, csak ProTools HD rendszerekhez
- 2db Thunderbolt csatlakozó
- 2pár ADAT be/kijárat [1-8] és [9-16]
- S/PDIF be/kijárat
- Mini DigiLink portok ProTools HD rendszerhez való csatlakozáshoz
- Monitor hangfal kijárat bal/job szimmetrikus 6,3 TRS jack aljzat
- 8db vonal bejárat, D-Sub aljzat
- 6db vonal kijárat, D-Sub aljzat
- 4db mikrofon bejárat, XLR aljzat biztonsági zárral ellátva
 
  A hardware csatlakoztatása előtt az alábbi softwareket telepítettem fel:
- Focusrite Control
- Dante Virtual Soundcard
- Dante Controller
Picture
  A Focusrite Control software segítségével konfigurálhatjuk az eszközt az igényeink szerint. Kiválaszthatjuk, hogy melyik bejárat melyik kijáraton közlekedjen, ezzel teljesen megnyitva a lehetőségek tárházát előttünk.
 A mikrofon bejáraton keresztül érkező jelet például továbbküldhetjük akár Analog, ADAT, Dante kijáratokon keresztül.
Természetesen ezen kívül még számos jelutat állíthatunk be, ami akár a következő is lehet:
- A 8 analog bejárat jeleit Danten keresztül rögzítem ProToolsba. A csatornákat rögzítés közben Dante kapcsolaton keresztül az ADAT kijáratokra osztom le, így két munkaállomás egy időben megkapja a 8 sávot tőlem. Ezzel a módszerrel redundáns rendszereket alakíthatunk ki.
 További lehetőségeket nézve a Red 4Pre Analog, ADAT vagy akár Dante splitterként is tud funkcionálni.
 A beállításaink automatikusan eltárolódnak az eszköz memóriájában, így felkonfigurálás után akár önálló eszközként is tud működni Thunderbolt kapcsolat nélkül! Dante kapcsolat esetén csak a Dante vezérlő programokat kell futtatni, abban a teljes patchelést meg lehet oldani.
 
  A Dante softwarek nagyon könnyen kezelhetőek, jelútjaink egyszerűen beállíthatóak bennük. Amint csatlakoztatjuk az interfacet a számítógépünk azonnal észleli a kapcsolatot. Különösebb konfigurálást nem igényel az eszköz.
A jelutak bepatchelése és a Dante Virtual Soundcard alapértelmezett hangkártyának való kiválasztása után, azonnal használható az Interface. Természetesen a DAW softwareben is a Dante Virtual Soundcardot kell kiválasztani hangmotornak. Az órajel forrást is Dantéra kell állítani, hacsak nem külső vagy egyéb forrásról kapja az eszköz az órajelet.
 
  A Red 4Pre ProTools HD rendszerrel is kompatibilis. A Mini DigiLink Portokon keresztül lehetőségünk van HDX, HD Native, HD Native Thunderbolt kártyákhoz kapcsolódni.
 Elsődleges eszközként kell csatlakoztatnunk a Red 4Pre-t a HD kártyához. Ez azt jelenti, hogy Expansion módban nem köthető össze HD I/O-val.
 64 be/kijáratot tudunk 1 HD kártyához csatolni, melyek A1-16, B1-16, C1-16, D1-16 elnevezéssel fognak megjelenni az I/O setupban. 
  Egy rendszerben maximum 3db Red 4Pre-t tudunk használni, ami 174 bejáratot és 192 kijáratot jelent számunkra.
  Az előlapon be kell állítanunk a GLOBAL menüben, hogy a Host a ProTools legyen, majd ki kell választanunk az órajel típusát. Ha a rendszerünkben használunk ProTools HD eszközöket is, mindenképpen össze kell kötnünk az eszközöket 75Ω-os BNC kábellel. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy az eszközeink tökéletes szinkronban működjenek.
Picture
Tekintsük át az eszköz főbb előnyeit:
 
- Akár 192 kHz/24 bit mintavétel
- Teljes kompatibilitás ProTools HD rendszerekkel
- Széles spektrumú kompatibilitás a DAW softwarekkel
- Alacsony latency
- Red Evolution előfokok
- Meleg analóg előfok karakterisztika az AIR funkció bekapcsolásával
- Testreszabhatóság a Focusrite Control software segítségével
- Egyszerű és könnyen kezelhető patch mátrix
- Igényeinkre szabadon konfigurálható jelutak
- Dante csatlakozás
- Thunderbolt 2 aljzat, melyen külső merevlemez, illetve monitor is csatlakoztatható.
- Testreszabás után standalone eszközként is funkcionál
- Három kijelző részletes információkkal
- Minden bejárat monitorozható
- Gyors reakciójú műszerek a kijelzőkön
- Gyorsan elérhető csatorna információk
- Könnyen kezelhető menü
- Szolid, esztétikus megjelenés
 
A felsoroltakon kívül további pluszt jelenthet számunkra a Red 4Pre választása esetén, hogy egy nagyon hasznos plug-in csomaggal bővül az eszköztárunk:
  A termék kiegészítőjeként a Softube Time and Tone csomagot adják nekünk, ami a Drawmer S73 Intelligent Master Processort, TSAR-1R Reverbet, Tube Delayt és Saturation Knobot foglalja magába. Emellett a Focusrite Red Plug-in Suitenak is a tulajdonosai leszünk, ami a Red 2 és Red 3 EQ és kompresszor modellezéseit tartalmazza.
​

A konklúzió

​  A Focusrite Red 4Pre napjaink egyik legszélesebb spektrumú eszköze. Számos csatlakozási lehetőségével megoldást nyújt élő és stúdió környezetben egyaránt. Ipari környezetben szintén tökéletesen megállja a helyét az eszköz.
  Kis és otthoni stúdiók számára hatalmas előnyt jelenthet az AIR funkcióval ellátott Red Evolution előfok, hiszen általa a hangzás kialakításának első stádiumában, egy gyors A-B teszttel eldönthetik még a felvétel előtt, hogy melyik előfok karakter illik az adott produkcióhoz.
 
  Saját tapasztalataimra alapozva, én mindenkinek bátran ajánlom a Focusrite Red 4Pre interfacet, mert tudom, hogy hosszú távú, megbízható társra fog találni benne!
Picture
Jablonkay Benedek
Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Termékek
    • Scarlett >
      • Solo GEN3
      • Solo Studio GEN3
      • 2i2 GEN3
      • 2i2 Studio GEN3
      • 4i4 GEN3
      • 8i6 GEN3
      • 18i8 GEN3
      • 18i20 GEN3
      • OctoPre
      • OctoPre Dynamic
    • Clarett + >
      • 2Pre
      • 4Pre
      • 8Pre
      • OctoPre
    • Vocaster >
      • One
      • Two
      • One Studio
      • Two Studio
    • iOS - iTrack
    • Clarett (Kifutott) >
      • 2Pre USB
      • 4Pre USB
      • 8Pre USB
  • Focusrite PRO
    • Focusrite RED megoldások >
      • RED 4PRE
      • RED 8PRE
      • RED 8Line
      • RED 16 Line
    • RedNet - Dante megoldások >
      • REDNet R1
      • REDNet A16R MK2
      • REDNet D16R MK2
    • ISA - analóg megoldások
  • Friss Hírek
    • A podcaster hangkártya
    • Teljessé vált a Clarett+ széria
    • Hitmaker Expansion 2021
    • Tanulás az elszigeteltségben
    • Kézikönyv
    • Focusrite Pro Tréning
    • Megérkezett a Clarett USB
    • Ingyen plug-in Red hez
    • Idén is Budapest Music Expo
    • Endorserek Magyarországon- Dj Kovary
    • Ingyenes Drawmer S73
    • garanciaidő hosszabbítás
    • Kozmix és a RedNet
    • Palya Bea lemezfelvétel Red Net-el
    • INDUL A ​FOCUSRITE CLARETT KAMPÁNY
    • RedNet tanfolyam 2015
    • Megvan az ISA One nyertese!
    • Fekete Leguán start
    • Hitmaker Expansion
  • tesztek
    • GEN3 teszt - Szoke Csaba
    • MP8R Teszt - Szőke Csaba
    • REDNET X2P Teszt Szőke Csabával bolondítva
    • Focusrite RED4Pre - Nóniusz Gábor szemével
    • Scarlett 18i20 GEN2 - Jablonkay
    • Scarlett Studio - Eckert
    • RED4 Pre - Jablonkay
    • ISA 430 - Noniusz
    • Clarett 8Pre - Pataki
  • Vásárlás
  • Szerviz
  • Kérdés?