Scarlett 18i20 GEN2

Nemrégiben dobta piacra a Focusrite a Scarlett USB-s hangkártyák második generációját. Az esztétikai átdolgozás mellett, számos belső fejlesztésre is sort kerítettek a Focusrite mérnökei.
A második generációs széria nem a külsőségeknek szentelte a változást, ahogy ez egy technológiai cégtől várható, bár ami csinos az is mindíg lehet csinosabb egy kicsit.
A készülékre nézve nem fog orrbavágni minket a változás de az ördög a részletekben rejlik itt is.
Elsőként, a 18i20 talán a legfontosabb részét, az újratervezett előfokokat említeném meg.
A korábbi generációhoz képest lényegesen szebb, melegebb, a sokak álltal kedvelt analóg hangzáshoz közel álló karaktert kölcsönöz számunkra. Nyolc ilyen előfokkal látták el a 18i20-at. Az előlapon található 1-2-es bejáratok jelszíntje kapcsolható, mert kifejezetten magas impedanciás hangszerek felvételéhez tervezték őket.
Ennek eredményeként, az előfok Instrument üzemmódba kapcsolva további 8dB kivezérlési tartalékkal, azaz headroomal rendelkezik.
Második nagy előnyként a 192kHz/24 bit mintavételt említeném meg. Az előző generáció nem volt képes igazán nagy felbontású hang rögzítésére és visszajátszásra. Ennek ereményeként képesek lehetünk olyan produkciókban is résztvenni, amikből eddig kiszorultunk a mintavételezési korlátaink miatt.
A harmadik nagy előnyt az újratervezett áramkör jelenti, ami védelmet biztosít az esetleges túlfeszültségekből eredő károk ellen. Például, ha az interfész kijáratai össze vannak kötve egy keverő bejáratával, amin véletlenül bekapcsolva maradt a fantom táp, a túlfeszültség védelemnek köszönhetően nem fog leégni a hangkártyánk.
Negyedik előnyként, az ultra alacsony késést (ultra low-latency) emelném ki, ami minden felhasználónak az egyik legfontosabb szempont az új hangkártya kiválasztásánál.
Az új technológiáknak köszönhetően, ha megfelelő számítástechnikai háttérrel rendelkezünk, az új Scarlett hangkártyákkal a késést akár 2,74 ms-ra is le tudjuk csökkenteni. A késést nagyban befolyásolja az, hogy milyen DAW szoftvert használunk és az is, hogy milyenek a beállításaink. Bátran kijelenthetjük azonban, hogy jelenleg a piacon lévő termékek közül a Scarlett termékcsalád második generációja rendelkezik a legalacsonyabb késéssel.
Az esztétikai ráncfelvarrásnak köszönhetően az előlap gombjait a meridiánjukon egy piros jelzéssel látták el, hogy jobban látható legyen a bemeneti hangerőszabályzó gombok állasa. Érdemes megemlíteni azt is, hogy az új kijelző kivezérlésmérői már nem kör, hanem négyet alakúak lettek, így a mérőműszerek állásai áttekinthetőbbek.
A korábbi generációhoz képest lényegesen szebb, melegebb, a sokak álltal kedvelt analóg hangzáshoz közel álló karaktert kölcsönöz számunkra. Nyolc ilyen előfokkal látták el a 18i20-at. Az előlapon található 1-2-es bejáratok jelszíntje kapcsolható, mert kifejezetten magas impedanciás hangszerek felvételéhez tervezték őket.
Ennek eredményeként, az előfok Instrument üzemmódba kapcsolva további 8dB kivezérlési tartalékkal, azaz headroomal rendelkezik.
Második nagy előnyként a 192kHz/24 bit mintavételt említeném meg. Az előző generáció nem volt képes igazán nagy felbontású hang rögzítésére és visszajátszásra. Ennek ereményeként képesek lehetünk olyan produkciókban is résztvenni, amikből eddig kiszorultunk a mintavételezési korlátaink miatt.
A harmadik nagy előnyt az újratervezett áramkör jelenti, ami védelmet biztosít az esetleges túlfeszültségekből eredő károk ellen. Például, ha az interfész kijáratai össze vannak kötve egy keverő bejáratával, amin véletlenül bekapcsolva maradt a fantom táp, a túlfeszültség védelemnek köszönhetően nem fog leégni a hangkártyánk.
Negyedik előnyként, az ultra alacsony késést (ultra low-latency) emelném ki, ami minden felhasználónak az egyik legfontosabb szempont az új hangkártya kiválasztásánál.
Az új technológiáknak köszönhetően, ha megfelelő számítástechnikai háttérrel rendelkezünk, az új Scarlett hangkártyákkal a késést akár 2,74 ms-ra is le tudjuk csökkenteni. A késést nagyban befolyásolja az, hogy milyen DAW szoftvert használunk és az is, hogy milyenek a beállításaink. Bátran kijelenthetjük azonban, hogy jelenleg a piacon lévő termékek közül a Scarlett termékcsalád második generációja rendelkezik a legalacsonyabb késéssel.
Az esztétikai ráncfelvarrásnak köszönhetően az előlap gombjait a meridiánjukon egy piros jelzéssel látták el, hogy jobban látható legyen a bemeneti hangerőszabályzó gombok állasa. Érdemes megemlíteni azt is, hogy az új kijelző kivezérlésmérői már nem kör, hanem négyet alakúak lettek, így a mérőműszerek állásai áttekinthetőbbek.
A Focusrite Control software segítségével könnyedén konfigurálhatjuk szükségleteinknek megfelelően az interfészt. Beállíthatjuk a bemenetek és kimenetek hangerejét, kiválaszthatjuk, hogy a bejövő jeleink melyik kijáraton közlekedjenek tovább, ezzel teljesen megnyitva a lehetőségek tárházát előttünk.
A mikrofon bejáraton keresztül érkező jelet például továbbküldhetjük akár Analog, ADAT kijáratokon keresztül. Szeparált fejhallgató utakat is létesíthetünk a segítségével.
Emellett, az eszköz beállítható átjátszási üzemmódba azért, hogy akár szímpadi körülmékenyek között is tudjuk további be- illetve kijáratként használni. Mindezt úgy tudjuk elérni, hogy a keverőhöz ADATon csatlakoztatjuk az interfészt, anélkül, hogy a számítógéppel össze lenne kötve. Számos esetben hatalmas segítség, megoldás és előny lehet, ha a rendszerünket evvel az eszközzel bővítjük.
A vezérlő szoftver egyszerű, áttekinthető és könnyen kezelhető.
Kompatibilitás:
OSX: 10.10, 10.11 Windows: 7 64 bit, 8.1, 10

A 18i20 hangkártya beregisztrálása után elérhetővé válnak a letölthető bővítmények, amik a következők:
• Avid ProTools First Focusrite Creative Packkal
• Ableton Live Lite
• Focusrite Red Suite
• Focusrite Scarlett Suite
Az Avid ProTools First DAW szoftver kiegészítve a Focusrite Creative Packkal(12 plug-in) egy nagyon jó kiindulási pont lehet otthoni felhasználók és kis stúdiók számára, akik még nem tudnak beruházni a teljes verziós ProToolsra. Ez az összeállítás egy kis ízelítőt ad abból, ami a nagy stúdiókban alap követelmény. Az elkészült felvételünket, keverésünket el tudjuk vinni project fileként olyan stúdióba, ahol ProTools van. Így nem kell mindent sávonként kimentenünk, emellett a beállításainkon azonnal módosíthatunk, ha szükséges.
Az előnyök összefoglalva:
- 192 kHz/24 bit mintavétel
- Ultra alacsony késés, akár 2,74 ms
- Újratervezett áramkör túlfeszültség védelemmel
- Átdolgozott előfokok, sokkal szebb hangzás
- Megerősített váz szerkezet
- USB 2.0
- Áttekinthetőbb kijelző
- Jobban látható gombok
- Avid ProTools First és Focusrite Creative Pack szoftvercsomag
A konklúzió:
A 18i20 második generációja kategóriájában az egyik legjobb sok sávos audio interfész napjainkban. Otthon, kisebb stúdiókban és szímpadi környezetben egyaránt megállja a helyét. Bátran ajánlom mindenkinek, akinek szüksége van egy megbízható, hosszú életű és szép hangú előfokokkal rendelkező hangkártyára, mert ár-érték arányban a legjobb választás.
A készüléket a Hangszerplaza Kft bocsájtotta rendelkezésemre a teszt céljából amit ezúton is köszönök nekik.
Jablonkay Benedek