Hol is kezdjem el...
A Focusrite cég széles termékpalettája szinte a hangos szakma minden területét és szegmensét lefedi, a házistúdiók belépő szintű eszközeitől a professzionális stúdiókon át a többezer nézős koncertek hangrendszereinek kiszolgálásig.
Amikor az ember fia/lánya stúdiója fejlesztésere adja a fejét, mindig két lépcsővel előbbre kell, hogy gondolkodjon magánál: vajon mi az az eszköz, ami a minőségi és szolgáltatásbeli szintugrást hosszú távon is szolgálja? Mi az, ami sokrétűen és kompromiszum mentesen
dolgozik, az értékét sem veszíti el, és kinőni is nehéz?
Mai írásomban a Focusrite legnagyobb felvételi csatornáját, az ISA430 MkII -t helyezem nagyító alá.
Amikor az ember fia/lánya stúdiója fejlesztésere adja a fejét, mindig két lépcsővel előbbre kell, hogy gondolkodjon magánál: vajon mi az az eszköz, ami a minőségi és szolgáltatásbeli szintugrást hosszú távon is szolgálja? Mi az, ami sokrétűen és kompromiszum mentesen
dolgozik, az értékét sem veszíti el, és kinőni is nehéz?
Mai írásomban a Focusrite legnagyobb felvételi csatornáját, az ISA430 MkII -t helyezem nagyító alá.
Némi történelem
A Focusrite 1990 és 1996 között gyártott 10 darab nagyformátumú pultjának a hangját rengeteg kedvenc lemezünkön hallhatjuk. Hogy ezt a világot a saját stúdiónkba is “haza tudjuk vinni”, a gyártó 1999-ben a klasszikus ISA110 csatornát és az ISA130 dinamikaszabályozó új VCA-val ellátott áramköreit egy eszközbe sűrítette, valamint egy (valójában kettő) D/A konverter is belekerült. Az ISA széria áramköreit egy bizonyos Rupert Neve tervezte, majd az ő megoldásait finomította a cég folyamatosan a változó felhasználói igényekhez. Így került a csatorna neve mögé a sokat sejtető mk2 jelzés.
Rupert teljesen más szempontok alapján tervezte ezt, mint saját márkája alatt kiadott eszközeit, így egy teljesen más, mégis meghatározó vasat alkotott. A tőle megszokott - hozzáadott ízektől nem mentes - hangzás helyett esetünkben egy kristálytiszta, egyenes hangot kapunk, amit az előfok utáni szekciókon áll módunkban kedvünk és dalunk igényei szerint szebbé tenni, vagy roncsolni.
Rupert teljesen más szempontok alapján tervezte ezt, mint saját márkája alatt kiadott eszközeit, így egy teljesen más, mégis meghatározó vasat alkotott. A tőle megszokott - hozzáadott ízektől nem mentes - hangzás helyett esetünkben egy kristálytiszta, egyenes hangot kapunk, amit az előfok utáni szekciókon áll módunkban kedvünk és dalunk igényei szerint szebbé tenni, vagy roncsolni.
Külcsín és belbecs
Az ISA430 MkII egy 2U magas rackdobozban foglal helyet, az eredeti ISA430-hoz képest az arcát kicsit átrendezték, de ettől még felismerhető maradt. Amellett, hogy minden eleme bárhová beilleszthető a sorban, külön be- és kijáratot is kaptak a hátoldalon. Ez nagy előny, mert nem csak egy láncként, hanem akár 3 különböző forrásra 3 különálló eszközként is bevethetjük a felvétel vagy a keverés során.
A gyárilag kitalált digitális kijárati kártya opciót úgy gondolták át, hogy a 2 két csatornányi konverter egyikén az előfokról lejövő közvetlen jelet küldi ki az eszköz, a másikon pedig már az általunk kitekert-megpréselt soundot. (de ha nem akarod, nem kell) A parallel használat mellett nem eléggé hansúlyozható, hogy a tiszta jel formájában egy menekülő utat is kaptunk, esetleges későbbi hangzásbeli koncepció váltás esetére. Ezen kijövő jeleinket kaphatjuk ADAT, AES és SPDIF szabványok szerint, manuálisan kapcsolható 192kHz/24 bit felbontásig. Az SPDIF jel képes kijönni optikai kábelen, és Dsub9 alapú, külön megvárásolható RCA kifejtőn is. Ugyanerre a csatlakozóra készítették az AES-kifejtőt is. Szerencsére a Word Clock szabvány is képviselteti magát a hátlapon, így komplexebb stúdiórendszernél sem marad eszközünk magára.
A gyárilag kitalált digitális kijárati kártya opciót úgy gondolták át, hogy a 2 két csatornányi konverter egyikén az előfokról lejövő közvetlen jelet küldi ki az eszköz, a másikon pedig már az általunk kitekert-megpréselt soundot. (de ha nem akarod, nem kell) A parallel használat mellett nem eléggé hansúlyozható, hogy a tiszta jel formájában egy menekülő utat is kaptunk, esetleges későbbi hangzásbeli koncepció váltás esetére. Ezen kijövő jeleinket kaphatjuk ADAT, AES és SPDIF szabványok szerint, manuálisan kapcsolható 192kHz/24 bit felbontásig. Az SPDIF jel képes kijönni optikai kábelen, és Dsub9 alapú, külön megvárásolható RCA kifejtőn is. Ugyanerre a csatlakozóra készítették az AES-kifejtőt is. Szerencsére a Word Clock szabvány is képviselteti magát a hátlapon, így komplexebb stúdiórendszernél sem marad eszközünk magára.
Bejáratok
Az ISA110-ből ismert előfok, de több beállítási lehetőséggel. Forrás alapján állítható a bejárat jellege (mikrofon, vonal, hangszeres), adhatunk fantomtápot, és állíthatjuk az impedancia mértékét. (Ha nem vagy biztos a beállításod helyességében, bátran hagyd az ISA110 opción.) Mikrofon módnál 10 dB-es lépcsőkben menetelhetünk 0dB és +60dB között, vonalbemenet módnál ez -20dB és +10dB közti értékekre módosul.
A “kattogós” gain potméter mellé kapunk egy Trim-et is, ami 0dB és +20dB között segít az értékek finomállításában. Beállás után hangosodó dobosoknál ez finom állítási lehetőség aranyat érhet, hogy ne kelljen 10dB-ket mozdítani egy ritkán befejelő pergő miatt. (mellesleg az ISA előfokot a Yahama SubKick-je sem feketeti meg, ami sok felsőkategóriás előfokot képes legyőzni külső pad nélkül.)
Akad itt még egy hangszeres bejárat is, ami megkímél minket egy külön DI-box használatától. Ha ezt választjuk, akkor az előbb emlegetett Trim potméter lesz a cinkosunk, +10dB és +40dB között. (Ha mindenképp Low Z jelet küldenénk be ezen a bejáraton, annak sincs akadálya, egy Re-Amper közbeikatatásával.)
Előbbiek mellett kapunk egy Mic Air elnevezésű gombot is, ami EQ nélkül is ad a kevésbé fényes mikrofonoknak némi drágaság-érzetet. Nálunk az ének és a pergődob is szereti.
Az túlcsordulást jelző led mellett egy jól látható VU-meter van segítségünkre a beérkező jelszint kontrollására, bár a kalibrálható VU választható funkciói közül ez csak egy.
A hang színe
Szintén a legendás ISA110-ből örökített hangszínszabályzó és szűrő, kiterjesztve a többi modullal együttműködő lehetőségekkel.
A normál EQ mellett van parametrikus és shelving eq is. A minél precízebb beállítást - ötletesen - szorzó-gombokkal oldották meg. Nekem talán második használatra sikerült megszoknom. Amire érdemes figyelni, hogy mind ki- és bekapcsolható egyenként, de van egy “király-kapcsoló” az egészre vonatkozóan. A rutin ezt megoldja, de néha a jelenléte választ adhat arra, hogy tekerjük-tekerjük, még sem történik semmi.
Az eredeti isa EQ-hoz képest kaptunk még comp és gate feiratú gombokat, amikkel az eq kiválaszott része külön beszúrható a dinamika-szekció megfelelő pontjára. Ennek hasznossága azonnal jelentkezik egy sidechain-kompress, vagy egy dob gate-elés kellően fókuszált beállításakor.
A normál EQ mellett van parametrikus és shelving eq is. A minél precízebb beállítást - ötletesen - szorzó-gombokkal oldották meg. Nekem talán második használatra sikerült megszoknom. Amire érdemes figyelni, hogy mind ki- és bekapcsolható egyenként, de van egy “király-kapcsoló” az egészre vonatkozóan. A rutin ezt megoldja, de néha a jelenléte választ adhat arra, hogy tekerjük-tekerjük, még sem történik semmi.
Az eredeti isa EQ-hoz képest kaptunk még comp és gate feiratú gombokat, amikkel az eq kiválaszott része külön beszúrható a dinamika-szekció megfelelő pontjára. Ennek hasznossága azonnal jelentkezik egy sidechain-kompress, vagy egy dob gate-elés kellően fókuszált beállításakor.
Számszerűsítve mindezt:
Low Pass Filter - 400Hz és 22kHz között
Hi Pass Filter - 20Hz és 1,6kHz között
Parametrikus EQ - Ebből kettő is van. Mélyközép és magasközép, a ki- és bekapcsolásuk és láncban elhelyezésük is együtt lehetséges. Az emelés/vágás potméter folyamatosan tekerhető, csak a középállást jelzi külön, hogy odaértünk. A jóság-szabályzó mellett helyezkedik el a már említett szorzógombos frekvencia-választó. A mélyközépre vonatkozóan 40 és 400Hz közt szlalomozhatunk oda-vissza, a 3x szorzógomb benyomásával ez 120Hz és 1,2kHz közötti tartományra módosul.
Magasközépnél ez 600Hz és 6kHz között, szorzóval 1800hZ és 18kHz között.
Low Pass Filter - 400Hz és 22kHz között
Hi Pass Filter - 20Hz és 1,6kHz között
Parametrikus EQ - Ebből kettő is van. Mélyközép és magasközép, a ki- és bekapcsolásuk és láncban elhelyezésük is együtt lehetséges. Az emelés/vágás potméter folyamatosan tekerhető, csak a középállást jelzi külön, hogy odaértünk. A jóság-szabályzó mellett helyezkedik el a már említett szorzógombos frekvencia-választó. A mélyközépre vonatkozóan 40 és 400Hz közt szlalomozhatunk oda-vissza, a 3x szorzógomb benyomásával ez 120Hz és 1,2kHz közötti tartományra módosul.
Magasközépnél ez 600Hz és 6kHz között, szorzóval 1800hZ és 18kHz között.
Shelving EQ - Együtt be-és kikapcsolható, beszúrható magas és mély tartomány
Itt mindkét tartománynál a szorzógomb helyére egy Hi Range nevű gomb került, a frekvenciák fixen megadottak, melyek között kattogós potméterrel választhatunk.
Mélynél ezek a lépések 20Hz, 56Hz, 160Hz és 460Hz, a Hi Range gomb menyomása után pedig 33Hz, 95Hz, 270Hz és 655Hz. Magasnál 1.5kHz, 3.3kHz, 6.8kHz és 15kHz, a Hi Range gomb menyomása után pedig 2.2kHz, 4.7kHz, 10kHz és 18kHz.
Szellősebb hangszereléseknél szinte vakon is működik az “addig-tekergetem-amíg-jó-nem -lesz” elve, az eszköz azt csinálja, amit akarok, és jól is csinálja. A fenti adatok akkor válnak igazán hasznossá, amikor 50-60 hangszert kell érthetően elhelyezni a mixben, ilyenkor a tempó, a hangnem, valamint adott hangszer sajátosságainak figyelembe vételével kell dalonként emelni vagy irtani a frekvenciákat.
Itt mindkét tartománynál a szorzógomb helyére egy Hi Range nevű gomb került, a frekvenciák fixen megadottak, melyek között kattogós potméterrel választhatunk.
Mélynél ezek a lépések 20Hz, 56Hz, 160Hz és 460Hz, a Hi Range gomb menyomása után pedig 33Hz, 95Hz, 270Hz és 655Hz. Magasnál 1.5kHz, 3.3kHz, 6.8kHz és 15kHz, a Hi Range gomb menyomása után pedig 2.2kHz, 4.7kHz, 10kHz és 18kHz.
Szellősebb hangszereléseknél szinte vakon is működik az “addig-tekergetem-amíg-jó-nem -lesz” elve, az eszköz azt csinálja, amit akarok, és jól is csinálja. A fenti adatok akkor válnak igazán hasznossá, amikor 50-60 hangszert kell érthetően elhelyezni a mixben, ilyenkor a tempó, a hangnem, valamint adott hangszer sajátosságainak figyelembe vételével kell dalonként emelni vagy irtani a frekvenciákat.
Dinamika szekció
A klasszikus 130-as modulból indul ki, de vannak pozitív meglepetések. A láncban három különböző helyre is beszúrhatjuk dinamika-szekciónkat. Eredetileg az EQ után következhetne, de az erre hivatott gombok megnyomásával kerülhet az EQ elé(pre-EQ), vagy a teljes lánc végére is (Post Sum).
Kompresszor
Állíthatjuk a küszöbértéket, az arányt, a támadás és az elengedés idejét. Az elengedéshez kapunk egy auto-release gombot is, de nem feledkeztek meg a Make-up gain szabályzásról sem, hogy visszakompenzálhassuk a hangerőt a jel kellemes megpasszírozása után. Szintén hasznos a be- és kikapcsolható Blend funkció, ami az eredeti jelet az általunk választott arányban keveri össze a kompresszált információval. Sokszor nagyon jól jön, ha a hangunk sűrűségét a kompresszorral alulról megtámogatva szeretnénk megtartani a tranziensek eredeti jellegét is.
Elsőre feltűnik a Vintage megnevezésű gomb, amivel két újabb ízt kapunk (VCA és optikai között vált), megváltoztatva ezzel kezelőfelületünk viselkedését is. Vintage módban a küszöbérték-szabályzás ugyanúgy működik, de a támadás és az elengedés ideje fix beállításokkal működik. Az arány-állítás az eredeti 1,5:1 és 10:1 közötti állítási lehetőségről vintage comp módban átáll 1,5:1 és 5:1 közé soft knee, vintage limiter módban 5:1 és 20:1 közé, hard knee.
Amellett, hogy a bekapcsolható Key input segítségével egy külső forrással vezérelve kedvünkre huppogtathatunk-pumpálhatunk, a Listen gomb lehetőséget ad a belehallgatásra. Ez sok finomhangolásnál szinte elengedhetetlen. A Key input a vintage módoknál nem vehető igénybe, viszont van dynamic link, hogy két ilyen eszközt stereo módban használhassunk együtt.
Állíthatjuk a küszöbértéket, az arányt, a támadás és az elengedés idejét. Az elengedéshez kapunk egy auto-release gombot is, de nem feledkeztek meg a Make-up gain szabályzásról sem, hogy visszakompenzálhassuk a hangerőt a jel kellemes megpasszírozása után. Szintén hasznos a be- és kikapcsolható Blend funkció, ami az eredeti jelet az általunk választott arányban keveri össze a kompresszált információval. Sokszor nagyon jól jön, ha a hangunk sűrűségét a kompresszorral alulról megtámogatva szeretnénk megtartani a tranziensek eredeti jellegét is.
Elsőre feltűnik a Vintage megnevezésű gomb, amivel két újabb ízt kapunk (VCA és optikai között vált), megváltoztatva ezzel kezelőfelületünk viselkedését is. Vintage módban a küszöbérték-szabályzás ugyanúgy működik, de a támadás és az elengedés ideje fix beállításokkal működik. Az arány-állítás az eredeti 1,5:1 és 10:1 közötti állítási lehetőségről vintage comp módban átáll 1,5:1 és 5:1 közé soft knee, vintage limiter módban 5:1 és 20:1 közé, hard knee.
Amellett, hogy a bekapcsolható Key input segítségével egy külső forrással vezérelve kedvünkre huppogtathatunk-pumpálhatunk, a Listen gomb lehetőséget ad a belehallgatásra. Ez sok finomhangolásnál szinte elengedhetetlen. A Key input a vintage módoknál nem vehető igénybe, viszont van dynamic link, hogy két ilyen eszközt stereo módban használhassunk együtt.
Gate/expand
Ebben a szekcióban válthatunk a zajkapu és az expander között. A zajkapu egy megadott érték alatt kikapcsolja a forrásunkból jövő jelet, így a mixünkbe csak az az információ kerül be, amire valóban szükségünk van. Az ilyen esetben megszokott Range, Threshold, Hold, Release állítási lehetőségek mellett a Fast Attack gombon kívül kapunk egy hiszterézis gombot, egy beiktatható Key input-ot, és a kompresszornál már megismert Listen funkciót, amivel a gate viselkedésébe belehallgathatunk. A felületen elhelyezett 5 led segít a gate munkájának vizuális figyelemmel kísérésében, -5 és -30dB között.
A gate funkcióról egy gombnyomással váltatunk át expand funkcióra. Ez egy zajkapuhoz hasonló szolgáltatás, bár míg a zajkapu a küszöbérték alatti hangokat “levágja”, addig az expander a neki megszabott módon lehalkítja ezeket. Kevésbé perkusszív hangforrás esetén jóval humánusabb megoldás, sokkal természetesebben hat. A fentebb említett 5 led itt is nagy segítségünkre lehet, ha a Range potmétert a megfelelő helyre szeretnénk tekerni.
Ebben a szekcióban válthatunk a zajkapu és az expander között. A zajkapu egy megadott érték alatt kikapcsolja a forrásunkból jövő jelet, így a mixünkbe csak az az információ kerül be, amire valóban szükségünk van. Az ilyen esetben megszokott Range, Threshold, Hold, Release állítási lehetőségek mellett a Fast Attack gombon kívül kapunk egy hiszterézis gombot, egy beiktatható Key input-ot, és a kompresszornál már megismert Listen funkciót, amivel a gate viselkedésébe belehallgathatunk. A felületen elhelyezett 5 led segít a gate munkájának vizuális figyelemmel kísérésében, -5 és -30dB között.
A gate funkcióról egy gombnyomással váltatunk át expand funkcióra. Ez egy zajkapuhoz hasonló szolgáltatás, bár míg a zajkapu a küszöbérték alatti hangokat “levágja”, addig az expander a neki megszabott módon lehalkítja ezeket. Kevésbé perkusszív hangforrás esetén jóval humánusabb megoldás, sokkal természetesebben hat. A fentebb említett 5 led itt is nagy segítségünkre lehet, ha a Range potmétert a megfelelő helyre szeretnénk tekerni.
De-ess
Ezt a funkciót a főleg az emberi hangot rögzítők áldják. 2,2 kHz és 9,2 kHz között lehet vele zabolázni a sziszegő mássalhangzókat. A Listen gomb itt is segítségünkre lehet, hogy pösze szónokot varázsoljunk a haverunkból, de nekem sokkal hasznosabb feladatott látott el például egy tiszta gitáron túltaposott wah-pedál utólagos megregulázásában.
Ezt a funkciót a főleg az emberi hangot rögzítők áldják. 2,2 kHz és 9,2 kHz között lehet vele zabolázni a sziszegő mássalhangzókat. A Listen gomb itt is segítségünkre lehet, hogy pösze szónokot varázsoljunk a haverunkból, de nekem sokkal hasznosabb feladatott látott el például egy tiszta gitáron túltaposott wah-pedál utólagos megregulázásában.
Kimeneti szekció
Végül, de nem utolsó sorban kaptunk egy kimeneti jelre összpontosító szekciót is. Itt állíthatjuk a teljes láncunk kimeneti jelszintjét, a vonalbemeneten beérkező jel szintjével együtt. Ha valaki a szereti túlhajtani az eszközeit, vagy a zenei stílus igényli az “inkább jót, mint szépet” hozzáállást, akkor is büntetlenül lehet lángoltatni a vas szekcióit anélkül, hogy lekoppantanánk a végén. Szeretem.
Amellett, hogy ezek a funkciók egy gombnyomással ki is iktathatók, kaptunk egy Mute gombot is, ami azonnal elnémít mindent, ami a 2U magas dobozból kifelé kívánkozna. Ez az a funkció, ami egy mikrofon cseréje, vagy hangszer kihúzása esetén más eszközöknél a hiányával mondja el, mennyit ér.
Amellett, hogy ezek a funkciók egy gombnyomással ki is iktathatók, kaptunk egy Mute gombot is, ami azonnal elnémít mindent, ami a 2U magas dobozból kifelé kívánkozna. Ez az a funkció, ami egy mikrofon cseréje, vagy hangszer kihúzása esetén más eszközöknél a hiányával mondja el, mennyit ér.
Ha már bejárati oldalon kaptunk egy messziről is jól látható, megválasztható funkciójú VU-metert, jobb oldalon két függőleges led-sor jelzi digitális kijáratunk aktuális állapotát.
Az ISA430mk2 -t gyárilag előkészítették egy opcionális AD-konverter fogadására, ennek a vezérlő felülete az eszköz előlapjának jobb oldalán kapott helyett. Két csatornányi digitális kimenet aktuális állapotát is jelzik a választási lehetőségek mellett világító led-ek. Jelzik a bitmélység (16-20-24 bit), a felbontás (44.1 - 192kHz) és a szinkron típusát, állapotát, így nem kell a rackszekrény háta mögé mászva kapcsolgatnunk két különböző session megnyitása között, és zseblámpával sem kell szinkron-parákat külső helyszínen fejtegetni. Ha ez így nem lenne elég, az apróbb kimeneti túlvezérlésekből adódó pattogást kiküszöbölendő, egy ki- és bekapcsolható soft limitert is raktak a konverterek elé. Ez mindkét digitális kimeneti csatornánkon működik.
Az ISA430mk2 -t gyárilag előkészítették egy opcionális AD-konverter fogadására, ennek a vezérlő felülete az eszköz előlapjának jobb oldalán kapott helyett. Két csatornányi digitális kimenet aktuális állapotát is jelzik a választási lehetőségek mellett világító led-ek. Jelzik a bitmélység (16-20-24 bit), a felbontás (44.1 - 192kHz) és a szinkron típusát, állapotát, így nem kell a rackszekrény háta mögé mászva kapcsolgatnunk két különböző session megnyitása között, és zseblámpával sem kell szinkron-parákat külső helyszínen fejtegetni. Ha ez így nem lenne elég, az apróbb kimeneti túlvezérlésekből adódó pattogást kiküszöbölendő, egy ki- és bekapcsolható soft limitert is raktak a konverterek elé. Ez mindkét digitális kimeneti csatornánkon működik.
A konklúzió nem konfúzió
A Focusrite ISA430mk2 a lehetőségeiből adódóan nem egy énekfelvételi csatorna, hanem annál sokkal több. Ez így valóban egy olyan nagykonzol egy csatornája, amiből semmit nem spóroltak ki. Ennyi be és kijárattal, fűzési lehetőséggel tényleg csak a fantázia és a rendelkezésre álló kábelmennyiség szab határt a hasznosításának. Ha valaki megkérne, hogy egy mondatban jellemezzem, akkor is csak annyit tudnék mondani, hogy ideális választás nagystúdiók, szintugrásra készülő kisebb stúdiók, és otthon ipari standard minőséget rögzíteni kívánók számára egyaránt!
A teszteléshez a Focusrite ISA 430 MKII berendezést a Friendly House Kft bocsájtotta a rendelkezésemre.
Nóniusz Gábor
2016 március
2016 március
fotográfia: Száraz Bence