Focusrite MP8R
Az eszközzel érdekesen indult a kapcsolatunk, ami nagyrészt önnön tájékozatlanságomból adódik, de igazából a gyártó modellszámozása és belső típusmegjelölése sem könnyíti meg a dolgomat. Ugyanis, még anno olvastam egy hírt egy REDNET alapú interface-ről, ami a Dante-n kívül, tud thunderboltot, meg 8db RED Evolution előfok van rajta és az összesen 16 analóg bemenete, valamint 18 analóg kimenete dacára RED8Pre névre fog hallgatni. Ahogy telt az idő ebből az információból, csak a gyártó neve, meg a 8 maradt meg illetve, hogy Dante. Nagyon örültem, hogy végre élőben is tesztelhetek egy ilyet, huzamosabb ideig. Néztem is bután a redundáns tápra, meg a 8db XLR csatlakozóra a hátlapon és kellett egy kis idő, hogy leessen egy MP8R-t tartok a kezemben, ami - a 8-as számon kívül a típusjelzésben - semmi hasonlóságot nem mutat a RED8Pre-vel.
|
Az MP8R ugyanis egy főként élő felhasználásra tervezett, távvezérelhető előerősítő és A/D konverter, 8 bemeneti csatornával. Az berendezés felépítése abszolút a REDNET termékvonalat követi, egy rack unit magas vörös, alumínium előlappal, amin helyet kaptak a visszajelző ledek, a tápellátás, a hálózat és mintavételezési frekvencia állapotáról. Ezen kívül hat szegmenses szintjelző áll rendelkezésre csatornánként. Kezelőszervek tekintetében elég egyértelmű és világos a leosztás. A 8 darab csatornaválasztóval kiválasztjuk, hogy melyik előfokot szeretnénk paraméterezni egy digit encoderrel beállítjuk neki a gaint, külön gombokkal bemenő impedanciát válthatunk, fantomtápot kapcsolhatunk felüláteresztő szűrőt kapcsolhatunk, fázist fordítgathatunk. Ezen kívül még rendelkezésre áll egy -20dB csillapítást biztosító pad kapcsoló és egy infó gomb, amivel tájékozódhatunk az eszköz állapotáról, pl. nagyobb hálózatokban hasznos lehet, hogy instant ki tudja írni a saját mac és ip címét, a - szintén az előlapon található - színes oled kijelzőre. A gombok egyszerű tact kapcsolók, de a jobbik fajtából, nem féltem őket színpadi körülmények között sem. Nem így az encodert, ami nem tűnik olyan masszívnak, mint ami mondjuk az X2P- ben található, bár ez lehet, hogy csak a másfajta potisapka miatt érződik így, ami problémásabb lehet, hogy léggé ki is lóg az előlapból, gyakorlatilag az egyetlen, ami le tud törni róla, minimum rizikós, ha sokat van roadolgatva az eszköz. Hátul a nyolc mikrofon bemenet és kettő ethernet csatlakozó. (Ez utóbbinak nem annyira a továbbfűzésben van szerepe, de erre majd még visszatérünk.)
Sokkal érdekesebb számomra a redundáns táp megoldása, ugyanis kettő darab 240V AC bemenet áll rendelkezésünkre. A kezelési útmutató szerint is kettő darab egyenértékű A és B tápegység lapul odabent, ami furcsa, mert a buckup tápvonal ilyen jellegű eszközöknél 12-48V DC, vagy 10-18V DC szokott lenni, hogy a szünetmentes tápok DC kimenetére közvetlenül ráköthetőek legyenek, ahogy a tesztelésre használt Zyxel switch is ilyen, illetve megboldogult fejállomás mérnök koromban zömmel ilyennel találkoztam. Bár, végül is lehet egyszerűbb volt így megoldani, mint extra DC-DC konverterekkel bíbelődni és azok megfelelő szeparálásával a dobozban. Illetve, ami még furcsa, hogy a tápegységek nem távolíthatóak el modulonként, így a redundancia és a 0-24-es rendelkezésre állás sem, hiszen az esetleges táp hibából adódó javítás ideje alatt mindenképpen kiesik üzemből a berendezés. Igaz, nem is egy lélegeztető gépről beszélünk a traumatológián, de minden esetre érdekes a konstrukció.
Maguk az előfokok 65dB-t képesek erősíteni, amit 1dB-es lépésenként lehet szabályozni. A bemenő impedanciájuk 2,4Kohm és 10Kohm között kapcsolható, így egzotikusabb mikrofonokkal is biztosan meg fognak tudni birkózni. A Focusrite saját bevallása szerint teljesen a nulláról fejlesztették ki őket, a hangjuk semmilyen meglévő konstrukciójukra nem alapoztak. A cél az volt, hogy egy teljesen transzparens hangú, természetes hangú, torzításoktól mentes előfokot hozzanak létre, ami tulajdonképpen sikerült is. Ahogy kollégám megfogalmazta: “olyan jól semmilyen” hangja lett. Ennek megfelelően a RED Evolution transzformátoros illesztést szimuláló előfokokkal ellentétben ezeken nincs AIR opció sem. Nem fognak kellemesen szaturálni, inkább a precizitás jellemző rájuk. A gyártó annyira bízik az előfokoban, hogy a konverter elől le sem lehet kapcsolni őket, a manual azt mondja, ha vonal szintű bemenetet akarunk csatlakoztatni rá, használjuk az utólagos pad funkciót, ami - a blokk diagram szerint - az előfok után található. Az előfokok a beépített konverterekkel egységben nagyon jó minőséget produkálnak, de nem az utánozhatatlan karakterükért, mint inkább a kiszámíthatóságukért lehet őket szeretni.
Ha már a kiszámíthatóságnál tartunk, meg kell említenem, hogy az eszköz - a már korábban megszokott módon -, probléma nélkül települt a meglévő rendszerbe. A vezérlőben lévő PC, mint Dante kontroller azonnal képes volt kezelni. A RedNet kontroll szoftvere automatikusan észlelte és onnantól kezdve minden paramétert, ami beállítható távolról lehetett vezérelni, az előlapi kezelőszervekhez innentől kezdve magam is csak kalandvágyból nyúltam. Nem volt módomban kipróbálni, de lehetőség van két Dante hálózatra is csatlakozni egy időben, ez az eszköz eredeti funkciója szerinti felhasználásban egészen biztosan jól jön, pl. mikor monitort kell keverni, vagy egyszerre rögzíteni több helyen, vagy tovább adni a hangot broadcastra az élő show mellett. Mindezt támogatandó van beépített gain kompenzáció funkció is, hogy a kimenő jelet a másodlagos hálózaton szinten tartsa, ha az előfokok gain-je piszkálva lenne menet közben. Ennek megfelelően a Dante kontrollerben kétszer listázza a bemeneteket az első nyolc ami az ami az előfokból közvetlenül kijön, a második nyolc pedig az alacsonyabb jelszintre, valós időben kompenzált. Engem személy szerint szintén nem érint, de bizonyos Dante képes live konzolokba alapból be van építve az MP8R támogatása, tehát a távvezérlési funkciók működnek a RedNet kontroller szoftver nélkül is, a keverőpult saját felületéről.
Összességében elmondható, hogy átgondolt termékről van szó, még ha a táp megvalósítását nem is feltétlenül tudom hova tenni. Hangminőség szempontból egyértelműen a felsőbb szegmensben foglal helyet, még ha nincs is fazonja a megszólalásának, de abban a felhasználási körben, ahova ezt az eszközt tervezték igazából az a jó, ha olyan, mint ha ott sem lenne, csak működjön, minél észrevétlenebbül és lehetőleg minden alkalommal, mikor szükséges.
Szőke Csaba Gainlab Studios |